Et blik på, hvad der for tiden er af ledige stillinger i fondssektoren, understreger et billede af en omsiggribende tendens:
Bikubenfonden søger således en chef for public affairs og kommunikation på socialområdet, der skal referere til fondens kommunikationschef.
Og Tuborgfondet er på jagt efter en kommunikationsansvarlig, som sammen med den brand- og kreativansvarlige skal løfte fondens kommunikation ’til nye højder’.
Kommunikations- og PA-medarbejdere har i dén grad gjort deres indtog i de store danske fonde og filantropiske foreninger. Ifølge en ny undersøgelse fra Fundats står der kommunikation, PA og lignende på stillingsbeskrivelsen hos 106 ud af de i alt 1.050 medarbejdere i Danmarks 50 mest uddelende fonde.
Det er altså anno 2023 cirka hver tiende medarbejder i elitefondene, der har titler som kommunikationskonsulent, pressemedarbejder, SoMe-medarbejder, PA-konsulent eller grafiker.
Listen, som kan ses i fuld længde i bunden af denne artikel, toppes af Danmarks største erhvervsdrivende fond Novo Nordisk Fonden med 17 medarbejdere. Men også Lego Fonden og Realdania har et tocifret antal ansatte med ansvar for eksempelvis hjemmeside, nyhedsbreve, presse, sociale medier og public affairs.
I den modsatte ende af listen finder vi knap en tredjedel af fondene, som ikke har så meget som én medarbejder dedikeret til denne type af opgaver.
”Ekstremt få” kommunikationsmedarbejdere
De 17 medarbejdere i Novo Nordisk Fondens Corporate Affairs-afdeling skal ses i forhold til 181 medarbejdere i alt i fonden og samlet set 350 medarbejdere, hvis man medregner Novo Holdings, som de 17 kommunikations- og PA-folk også servicerer.
Ifølge chefen for Corporate Affairs-afdelingen, Senior Vice President og kommunikationschef Steffen Pierini Lüders, er 17 på ingen måde et højt antal.
”Jeg vil snarere sige, at vi er ekstremt få, der arbejder med kommunikation og PA i Novo Nordisk Fonden. Sammenligner man de 17 medarbejdere i Corporate Affairs-afdelingen med eksempelvis Wellcome Trust i England og Bill & Melinda Gates Foundation i USA er vi nærmest hysterisk få. I Wellcome Trust, der uddeler nogenlunde det samme som os, arbejder cirka 200 ud af de i alt 800-900 medarbejdere med kommunikation, PA, Regulatory Affairs og det digitale område, og i Gates Foundation sidder der alene i hovedkontoret i Seattle cirka 250 rene kommunikationsfolk,” siger Steffen Pierini Lüders.
Jeg vil snarere sige, at vi er ekstremt få, der arbejder med kommunikation og PA i Novo Nordisk Fonden
Steffen Pierini Lüders – Senior Vice President og kommunikationschef, Novo Nordisk Fonden
Som Fundats har beskrevet i flere artikler og senest i sidste uge, har Novo Nordisk Fonden et stigende filantropisk fokus udenfor Danmarks grænser. Det betyder samtidig, at Steffen Pierini Lüders’ medarbejdere har øjnene rettet mod andet og mere end at kommunikere til danskerne.
”Novo Nordisk Fonden arbejder mere og mere internationalt, og min afdeling er meget involveret i de samarbejder og projekter, vi laver med andre fonde som for eksempel Wellcome Trust og Gates Foundation. Det samme gælder alle de samarbejder, vi har med internationale organisationer som WHO, OECD og FN. Vi varetager også alle opgaver for vores investeringsselskab, Novo Holdings, hvor vi er medejere af cirka 150 virksomheder og foretager 60-80 transaktioner årligt. Dertil kommer cirka 1.600 aktive grants og cirka 250-300 nyheder om året,” siger kommunikationschefen.
”Hver gang, vi fra fondens side laver nye opslag, for eksempel åbne konkurrencer, skal vi kommunikationsmæssigt sikre at de kommer ud til de rigtige miljøer, ofte også internationalt, for at sikre, vi får de mest kvalificerede ansøgninger. Det tager meget af vores tid,” tilføjer Steffen Pierini Lüders.
Vil påvirke meningsdannere
Han understreger, at det har meget høj prioritet, at omverdenen skal have det størst mulige kendskab til Novo Nordisk Fondens projekter og samarbejder.
”For eksempel er der i vores arbejde med antibiotikarestisens og grøn omstilling en vigtig dimension, der handler om samfundskontrakten og om at være med til at påvirke meningsdannelsen. Et par millioner mennesker dør hvert år på grund af antibiotikaresistens, og det tal kommer til at stige voldsomt – derfor er det på dette område ekstremt vigtigt for os ikke kun at forske og uddele, men også at sikre forståelse for, hvordan vi kan udvikle ny antibiotika, og hvad der sker i landbruget og hospitalssektoren,” siger Steffen Pierini Lüders.
I år udvider jeg med to medarbejdere, men der er ikke sat tal på, hvor mange vi fremadrettet skal være
Steffen Pierini Lüders – Senior Vice President og kommunikationschef, Novo Nordisk Fonden
Når Novo Nordisk Fondens kommunikationschef kigger i krystalkuglen, er han ikke i tvivl om, at kommunikation fremover kommer til at blive en stadig vigtigere del af arbejdet i mastodontfonden, som stiler mod i 2030 at uddele 10 milliarder kroner årligt.
”I takt med, at vores årlige uddelinger stiger, vokser behovet for kommunikation i Novo Nordisk Fonden. I år udvider jeg med to medarbejdere, men der er ikke sat tal på, hvor mange vi fremadrettet skal være,” siger Steffen Pierini Lüders
Transparens kræver faglighed
Den filantropiske forening Realdania har med 12 kommunikations- og PA-medarbejdere det næsthøjeste antal blandt de 50 mest uddelende fonde og foreninger.
Ifølge Realdanias administrerende direktør Jesper Nygård er der flere grunde til, at kommunikation prioriteres højt i Realdania.
”Et af Realdanias tre overordnede foreningsmål handler om at fremme ny viden og innovation. Det forpligter i forhold til at dele den viden og de erfaringer, vi får med indsatserne. Vi løser en stor del af opgaverne in-house, og mange af vores kommunikationsmedarbejdere bidrager til at forstærke den filantropiske effekt af vores indsatser. Dét at få spredt viden, erfaringer og gode eksempler rundt til både relevante faggrupper og mere bredt i befolkningen er et bevidst valg. Det er en aktiv del af vores filantropiske indsats, hvor vi har som mål, at de gode eksempler og løsninger skal sprede sig som ringe i vandet. Det bidrager kommunikationen til,” siger Jesper Nygård.
Som eksempler på Realdanias kommunikative indsatser nævner han nyheder fra projekter, publikationer, faglige arrangementer og deltagelse i den offentlige debat.
Det er en aktiv del af vores filantropiske indsats, hvor vi har som mål, at de gode eksempler og løsninger skal sprede sig som ringe i vandet
Jesper Nygård – Administrerende direktør, Realdania
Jesper Nygård understreger, at der samtidig bliver lagt stor vægt på transparens i forhold til alle aktiviteter.
”Det kræver faglighed og medarbejdere, der kan kommunikere til omverdenen om, hvad vi foretager os. Realdania er jo en forening, der forvalter en formue skabt af danske ejendomsejere, og det stiller i vores optik nogle særlige krav til os om åbenhed og transparens. Det betyder for eksempel, at vi kommunikerer grundigt til omverdenen om langt de fleste af vores projekter, fortæller meget om vores investeringer på hjemmesiden og selvfølgelig også om det foreningsdemokrati, som er vores fundament,” siger Jesper Nygård.
Antallet af kommunikationsmedarbejdere i Realdania har ifølge direktøren ikke ændret sig væsentligt de senere år.
”Og det forventer jeg heller ikke, at det kommer til. Jeg synes, vi har ramt et niveau, hvor vi kan leve op til vores ambitioner om dels at lade kommunikation og faglig formidling bidrage til at skabe filantropisk effekt og dels at udvise den åbenhed og transparens, vi bør som forening,” siger Jesper Nygård.
Ikke nødvendigt med kommunikationsafdeling
I Aarhus Universitets Forskningsfond, som i 2021 i alt uddelte 138,5 millioner kroner, er der ikke deciderede kommunikationsmedarbejdere ansat. Her er kommunikationsindsatsen fordelt mellem flere ansatte.
”Vi har tre medarbejdere – to direktionsassistenter og en direktionssupporter – som blandt andet beskæftiger sig med opgaver af kommunikativ karakter, support af direktionen og support af bestyrelser. De tre personers arbejde med kommunikationsmæssige opgaver svarer reelt til et lille årsværk,” forklarer administrerende direktør i Aarhus Universitets Forskningsfond Jørgen Lang.
Især i de mindre fonde, som hverken har hjemmesider eller på anden vis kommunikerer om, hvad de foretager sig, kan der opstå myter om, hvad der foregår
Jørgen Lang – Administrerende direktør, Aarhus Universitets Forskningsfond
Når Aarhus Universitets Forskningsfond hverken har en kommunikationsafdeling eller en kommunikations- eller pressechef, er årsagen ifølge Jørgen Lang, at fonden ikke er stor nok til at have et sådant behov.
”Det, der kommunikeres om og fra fonden, går via direktionen, og jeg kan ikke se, at vi med det nuværende niveau har brug for en presse- eller kommunikationschef. Men fremadrettet kan man da godt forestille sig, at kommunikation kommer til at fylde endnu mere,” siger Jørgen Lang.
Han understreger, at forskningsfonden meget gerne vil fortælle omverdenen om både uddelinger, programmer og den erhvervsmæssige del.
”Der var engang, hvor man sagde, at den, der lever stille, lever godt – men den tankegang holder ikke mere. I dag har vi behov for at være kommunikative og fortælle om, hvad vi laver. Fonde skal som udgangspunkt være mere åbne, end vi var før i tiden, således at der ikke opstår myter om, hvad vi foretager os. Især i de mindre fonde, som hverken har hjemmesider eller på anden vis kommunikerer om, hvad de foretager sig, kan der opstå myter om, hvad der foregår. Men det er ikke noget, som vi eller – tror jeg – andre store fonde længere er udsat for,” siger Jørgen Lang.
Oprustning er ikke usandsynlig
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond er også blandt de fonde, hvor ingen medarbejdere i sekretariatet er dedikeret 100 procent til at arbejde med kommunikation og PA.
Ifølge fondsdirektør Christine Wiberg-Lyng er det dog ikke usandsynligt, at Louis-Hansen Fonden indenfor en overskuelig fremtid vil opruste på det kommunikative felt.
”I Louis-Hansen Fonden lægger vi også vægt på god kommunikation, og det er en opgave, der fylder stadig mere også for os. En af vores projektmedarbejdere har som en væsentlig del af sit ansvarsområde at varetage kommunikationsopgaver. Vi har hidtil klaret os uden dedikerede kommunikationsmedarbejdere, men det er ikke usandsynligt, at vi indenfor de kommende år vil styrke dette område yderligere,” skriver Christine Wiberg-Lyng i en mail til Fundats.
Christine Wiberg-Lyng tilføjer, at fonden på ad hoc-basis endvidere benytter eksterne rådgivere.
Vil opnå maksimal gennemslagskraft
Når Fundats’ undersøgelse viser, at cirka hver tiende medarbejder i de store fondes sekretariater arbejder med kommunikation, PA og lignende, overrasker det ikke Steffen Pierini Lüders fra Novo Nordisk Fonden.
Han understreger i den forbindelse som et opmærksomhedspunkt, at der er meget stor forskel på, hvordan fondene arbejder.
”Mens nogle fonde uddeler bevillinger og ikke gør meget andet end det, er andre langt mere aktive i forhold til en samfundsagenda og i forhold til at udtrykke holdninger. Hvis man, som os, vælger at arbejde inden for mange store områder både nationalt og internationalt, medfører det en forpligtelse til, at aktiviteterne får den maksimale gennemslagskraft, og det kræver et stigende antal medarbejdere med kommunikations- og PA-kompetencer,” mener Steffen Pierini Lüders.
Fondene spiller en central rolle i samfundsudviklingen, og det er vigtigt, at samfundets øvrige aktører og befolkningen bredt har et indblik i vores arbejde
Jesper Nygård – Formand, Fondenes Videnscenter
Jesper Nygård fra Realdania, der endvidere er formand for bestyrelsen i Fondenes Videnscenter, synes med videnscenterkasketten på, at resultatet af Fundats’ undersøgelse vidner om stadig mere åbenhed og transparens fra stort set alle i fondssektoren.
”Det, synes jeg, er rigtig positivt. Fondene spiller en central rolle i samfundsudviklingen, og det er vigtigt, at samfundets øvrige aktører og befolkningen bredt har et indblik i vores arbejde,” siger Jesper Nygård.
Det er hans generelle oplevelse, at fondene gerne vil dele deres viden og erfaringer med resten af samfundet, samtidig med at de genererer mere og mere viden.
”Det er alt sammen godt, for fondsforskning – for eksempel Theory of the Foundation fra Rockefeller Philanthropy Advisors – viser, at netop filantropiske aktører har en særlig mulighed for at dele vores viden med alle som open source. Det er noget, som kan være sværere for en virksomhed med konkurrenter i markedet og forretningshensyn. Det hensyn har fondene typisk ikke, og derfor er det virkelig positivt, at deling af viden fylder mere og mere. Og det kræver så, at fondene har faglighed og medarbejdere, der kan bidrage til dette,” understreger Jesper Nygård.